Die deutsche Sopranistin Vera-Lotte Böcker gehört seit der Spielzeit 2017/18 dem Ensemble der Komischen Oper Berlin an und war mit dem Ensemble dieses Hauses auf Gastspielen als Pamina (Die Zauberflöte) in Südkorea, Tokio und an der Opéra-Comique in Paris zu hören. In der Spielzeit 2017/18 sang sie an der Komischen Oper Donna Anna (Don Giovanni), Hermia in Offenbachs Barbe-bleue, Rosina (Il barbiere di Siviglia) und Micaëla (Carmen). Bereits 2016 debütierte sie als Eudoxie (La Juive) an der Bayerischen Staatsoper, 2017 folgte ihr Debüt am Bolschoi-Theater in Moskau als Agnès in George Benjamins Written on Skin.

Von 2014 bis 2017 war Vera-Lotte Böcker Ensemblemitglied am Nationaltheater Mannheim und war dort u.a. als Pamina, Ismene (Mitridate), Musetta (La bohème), Gretel (Hänsel und Gretel), Adele (Die Fledermaus), Autonoe (Die Bassariden), Jenny (Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny), Eudoxie, Eliza Doolittle (My Fair Lady) und Iris in Lucia Ronchettis Esame di mezzanotte zu hören. Ihr erstes Engagement führte sie noch während des Studiums ans Landestheater Detmold, wo sie u.a. Micaëla, Adina (L’elisir d’amore), Gretel und Agnès sang.

Nach ihrem Salzburger Festspieldebüt in The Bassarids gehören zu ihren zukünftigen Projekten Prinzessin Natalie von Oranien (Der Prinz von Homburg) an der Oper Stuttgart sowie Viktoria (Viktoria und ihr Husar), Musetta und Sophie (Der Rosenkavalier) an der Komischen Oper Berlin.

Sie sang unter Dirigenten wie Dan Ettinger, Bertrand de Billy, Rubén Dubrovsky, Rossen Gergov, Jordan de Souza, Gabriel Feltz, Benjamin Reiners, Alexander Soddy und Frank Ollu und arbeitete mit Regisseuren wie Calixto Bieito, Frank Hilbrich, Nicola Raab, Achim Freyer, Peter Konwitschny, Stefan Herheim und Herbert Fritsch. Kürzlich nahm sie Beethovens 9. Symphonie mit der Dresdner Philharmonie unter Michael Sanderling auf.

Vera-Lotte Böcker gewann 2015 den 1. Preis, Publikumspreis und Orchesterpreis beim Gesangswettbewerb Vokal genial in München und war Stipendiatin des Deutschen Musikwettbewerbs und des Richard-Wagner-Verbandes Mannheim. 2014 wurde sie für ihre Darstellung der Agnès als Nachwuchssängerin des Jahres nominiert und erhielt den Theaterpreis der Stadt Detmold.

Vera-Lotte Böcker wurde in Brühl bei Köln geboren. Sie studierte Gesang an der Hochschule für Musik Hanns Eisler sowie der Universität der Künste in Berlin, schloss ihr Studium 2013 mit Auszeichnung ab und ergänzte ihre Ausbildung im Opernstudio des Königlichen Dänischen Theaters in Kopenhagen.










German soprano Vera-Lotte Böckerhas been a member of the Komische Oper in Berlin since the start of the 2017/18 season, appearing with the company as Pamina (Die Zauberflöte) during its visits to South Korea, Tokyo and the Opéra Comique in Paris. In 2017/18 she was heard at the Komische Oper as Donna Anna (Don Giovanni), Hermia in Offenbach’s Barbe-bleue, Rosina (Il barbiere di Siviglia) and Micaëla (Carmen). She made her Bavarian State Opera debut as Eudoxie (La Juive) in 2016 and the following year appeared for the first time at Moscow’s Bolshoi Theatre as Agnès in George Benjamin’s Written on Skin.

From 2014 to 2017 Vera-Lotte Böcker was a member of the Mannheim National Theatre, where she was heard in a wide range of roles, including Pamina, Ismene (Mitridate), Musetta (La bohème), Gretel (Hänsel und Gretel), Adele (Die Fledermaus), Autonoe (Die Bassariden), Jenny (Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny), Eudoxie, Eliza Doolittle (My Fair Lady) and Iris in Lucia Ronchetti’s Esame di mezzanotte. She was still a student when her first professional engagement took her to the Detmold Landestheater, where she sang Micaëla, Adina (L’elisir d’amore), Gretel, Agnès and other roles.

Following her Salzburg Festival debut in The Bassarids her plans include Princess Natalie of Orange (Der Prinz von Homburg) at the Stuttgart Opera and Viktoria (Viktoria und ihr Husar), Musetta and Sophie (Der Rosenkavalier) at the Komische Oper.

Among the conductors with whom she has appeared are Dan Ettinger, Bertrand de Billy, Rubén Dubrovsky, Rossen Gergov, Jordan de Souza, Gabriel Feltz, Benjamin Reiners, Alexander Soddy and Frank Ollu, while the directors with whom she has worked include Calixto Bieito, Frank Hilbrich, Nicola Raab, Achim Freyer, Peter Konwitschny, Stefan Herheim and Herbert Fritsch. She recently took part in a performance of Beethoven’s Ninth Symphony with the Dresden Philharmonic under Michael Sanderling.

Vera-Lotte Böcker won the first prize, audience prize and orchestra prize at the Vokal genial Singing Competition in Munichin 2015 and also received scholarships from the German Music Competition and the Mannheim Richard Wagner Society. In 2014 she was nominated Young Singer of the Year for her performances as Agnès and received the Theatre Prize of the City of Detmold.

Vera-Lotte Böcker was born in Brühl near Cologne. She studied singing at the Hanns Eisler Academy of Music and the University of Arts in Berlin, completing her studies with distinction in 2013 before honing her skills at the Opera Studio of the Royal Danish Theatre in Copenhagen.